تعظیم شعائر حسینی (علیه السلام) به چه معناست ؟
بسم الله الرحمن الرحیم
مواسات با سیدالشهدا ( علیه السلام )
تعظیم شعائر حسینی (علیه السلام)
شعائر حسینی(علیه السلام) همان شعائر الهی است که خداوند تعظیم و بزرگ داشتن آن را نشانه پرهیزگاری دلها دانسته و فرموده است:
هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه پرهیزکاری دلها است.[1]
تمام آنچه در برنامههای دینی وارد شده و انسان را به یاد خدا و عظمت آیین او میاندازد، شعائر الهی است و بزرگداشت آن، نشانه تقوای دلهاست.
از حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) روایت شده که فرمود:
شعائر ما هستیم و یاران….[2]
همچنین اهل بیت (علیهم السلام) موازی و همتای قرآن هستند، همانگونه که در حدیث ثقلین آمده است:
من در میان شما دو چیز گرانبها میگذارم، یعنی کتاب خدا قرآن و عترت و اهل بیتم.[3]
و نکته مهم آن که نهضت امام حسین (علیهم السلام) و عاشورا موجب حیات مجدد و دوام این دین مبین گشت، لذا از مهمترین شعائر خواهد بود.
پیامبر اکرم ( صل الله علیه واله وسلم ) فرمودند:
حسین از من و من از حسینم، خدا دوست دارد آن شخصی را که حسین را دوست بدارد.[4]
چون حب امام حسین (علیه السلام) به حب الهی ختم میشود، پس در نتیجه به پا کردن شعائر امام حسین (علیه السلام) نیز باعث زنده ماندن شعائر خداوند میگردد.
چرا که در زیارت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) میخوانیم:
… اشهد أنک قد أقمتَ الصلاه و آتیتَ الزکاه و أمرتَ بالمعروف و نهیت عن المنکر و أتبعت الرسول و تلوت الکتاب حق تلاوتِهِ وَ دعوتَ الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه… .[5]
و از این بالاتر خود آن حضرت تصریح فرمودند:
…باید با اسلام خداحافظی کرد آنگاه که امت به سرپرستی همچون یزید گرفتار شود.[6]
و این تعبیر به خوبی حساس بودن موقعیت تاریخی آن دوره را نشان میدهد که اصل اسلام در معرض نابودی قرار داشته است. با برپایی مجالس امام حسین (علیه السلام) روحیه عبادت، ایثار، اقدام برای امر به معروف و نهی از منکر بیش از پیش در میالن دوستداران و عزاداران امام حسین (علیه السلام) افزایش مییابد. و همچنین با برپایی مجالس امام حسین (علیه السلام) شکوه و عظمت تجمع شیعیان در برابر دشمنان به نمایش گذاشته میشود. و ظلمستیزی و استکبارستیزی به نقظه اوج خود میرسد.
عزاداری بر حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) مصداق مودت اهل بیت پیامبر (صل الله علیه واله وسلم) است که مزد رسالت میباشد.
“بگو اجری بر رسالت از شما طلب نمیکنم، مگر دوستی اهل بیتم[7]”
دوستی نشانه دارد. دوست در شادی دوستش شاد است و در اندوهش غمگین است. در روایتی از حضرت امیر مومنان علی (علیه السلام) آمده است:
“خداوند متعال ما را از میان بندگان خویش برگزید و برای ما پیروانی انتخاب نمود که همواره در شادی و غم ما شریکاند و با مال و جانشان ما را یاری مینمایند، آنان از مایند و به سوی ما خواهند آمد[8]".
به یقین بقاء و پایداری اسلام، مرهون فداکاری سیدالشهداء (علیه السلام) میباشد، در زیارت اربعین میخوانیم:
” و خون قلب خود را در راه خدا ارزانی داشت تا بندگانت را از نادانی و سرگردانی گمراهی نجات دهد[9]".
از این روی با اطمینان میتوان گفت که محرم و جریان کربلا از اعظم شعائر الهی است و میبایست مورد تعظیم قرار گیرد و تعظیم آن از بارزترین نشانههای تقوای قلب است.
از اینرو درک میکنیم که بقاء اسلام در عصر حاضر نیز بستگی به حمایت از نهضت امام حسین (علیه السلام) و زنده نگاه داشتن انقلاب آن حضرت، هرچه باشکوهتر برگزار کردن مجالس سوگواری و عزاداری حضرتش دارد. و زنده نگاه داشتن نهضت آن حضرت جز با پاسداری از شعائر حسینی که برنامه شیعیان در هر کجا از جهان پهناور در ایام عاشورا و دیگر ایام است، امکانپذیر نیست.
زیرا شعائر حسینی یک نوع ممارست عملی و همهجانبه از داستان عاشوراء و فاجعه کربلا و فداکاری حضرت امام حسین (علیه السلام) در راه دین است. و این شعائر است. و این شعائر است که در وجود انسانها روح حسینی و اسلامی را زنده میسازد.
اگر این شعائر متروک شود، انقلاب حضرت (علیه السلام) بدست فراموشی سپرده خواهد شد، و بدنبال آن اسلام و اصول و فروع دین از بین خواهد رفت.
اگر امروز دین الهی پا برجاست و نام و یادی از پیامبر اکرم و ائمه معصومین (علیهم السلام) و ذکری از قرآن، کعبه، حج، نماز، روزه، احکام، شریعت و معارف اسلامی است، همه اینها مرهون خون سیدالشهداء (علیه السلام) است که موجب بقاء دین گشته است.
[1] . حج/32.
[2] . مرآهالنوار: ص 198.
[3] . بحار: ج 23.
[4] . کامل الزیارات: ص 52.
[5] . الکافی: ج 4، ص 574، باب: زیاره قبر ابی عبدالله الحسین (ع)
[6] . بحارالانوار: ج 44، ص 326، باب ما جری علیه بیعه الناس
[7] . شوری: 23
[8] . بحار: ج 44، ص287، باب ثوابالبکاء علی مصیبه الحسین (ع)
[9] . تهذیبالاحکام: ج 6، ص 113؛ زیارهالربعین: ص 113.